Två frågor

Fråga 1:
Kommer palestinerna att blir mer våldsbenägna mot Israelerna efter Israelernas offensiv, eller kommer de att bli mindre våldsbenägna?

Fråga 2:
Kommer någon ickegerman att bli ledsen om Tyskland åker ut mot Argentina?

"Den nyaste ordmusiken"

Det är något sympatiskt med fattiga länder långt borta som vinner över rika länder med överdimensionerade självbilder. Men tyvärr har England tagit ledningen över Ecuador.

Läste Göran Hasslers ”Den nyaste ordmusiken” eftersom jag gillade
”Århundradets ordmusik”. Men tyvärr har han klämt in lite för många poeter. Varje poet får därför bara ett ända uppslag. Men det är fortfarande ett jättebra koncept för de som håller på att träda in i världen av poeter. Jag har med denna boks hjälp skrivit upp en hel lista på poeter jag ska kolla upp. Alltid en början.

Har även fastnat i Coldplays "Amsterdam". Kommer inte ur den. Den är underbar.

Helgen, i övrigt: Stängt för renovering. Återuppfinner mitt liv.

Tills döden skiljer dem.

Var på Bröllop i helgen, i den vackra kyrkan i Surahammar (Tommy Salos stad vetni..). Utsikt över Kolbäcksån, sommarnattljus och mygg.

De sa ja på frågan om de kunde tänka sig ansvaret att älska varandra i nöd och lust, ända tills de DÖR, och skiljs av det skälet. (För det som gud fört samman för inte människor separera).

Det var vackert och läskigt.
Hoppas de fortsätter att vara lyckliga med varandra.

Jag ska skriva på halvtid från och med september. Tjänstledigheten är bekräftad och klar. Därför skriver jag en spontandikt i pur inspiration!

Liv och dikt,
har alltid en
mening.

Mening mening
fullständig eller
bara små ord
eller bara en
helt vanlig mening.

Som dikten, vars
mening finns
under livet.

Som fotbollen,
meningen finns
i det tuktade gräset
som strävar mot himlen.

Meningen
sugs upp ur
jorden.

Ljuset begravs
snart i komposten
med gräset.

Slutar med
punkt.

Håkan Nesser "Kära Agnes"

Brevromaner kräver en viss skicklighet för att lyckas med. Det här är en exempel på en lyckad sådan.

"På det stora hela var det en lyckad begravning" är ett ganska ofta citerat exempel på en bra första mening i en roman. Stilistiskt är "Kära Agnes" ett mycket väl utfört hantverk. Man är med från början till slut. Presentation, konflikt, stegrande konflikt och upplösning.

Boken är varken djuplodande, personlig eller särskilt känslomässigt berörande. Men en regning dag i juli fyller den ut alldeles lagom.

Horace Engdahl "Meteorer"

Min förutfattade bild (präglad av media antar jag) var att Horace Engdahl var en besserwisser i akademien som presenterade nobelpriset. Nu har jag läst honom (äntligen), bildat mig en egen uppfattning. Och, ja, han är en besserwisser. Och tillika en lysande ordkonstnär. ”Meteorer” är som en godispåse med korta och välformulerade texter. Texterna reflekterar över ord, litteratur, konst och musik mm. Här finns meningar som ”För dem som saknar sympati för människans vulgaritet är litteraturen ett främmande område” eller ”Åtminstone mina fiender tror att jag är något”.

Man kan svulla i sig hela påsen direkt, eller gå och smygta en karamell då och då. Den har ett behagligt litet format och är lättillgänglig, både bokstavligt och bildligt, så att säga.

Testa gärna.

hits