Svart som silver, Bruno K Öijer

Ett ärende maler i huvudet på lediga dagen, och den får göra det, det är ett svårt läge. Det får konsekvenser för de berörda. Som tur var knäppte Bruna K Öijers senaste - svart som silver -med fingrarna och hindrade självkritiken att bli annat än sund, än ett sätt att lära, utvecklas.


Det finns en massa diktsamlingar, och vissa är bra. Vissa tycker man säger något. Vissa innehåller någon bra dikt, och annat som bara passerar.


Svart som silver är klockren från början till slut. Alla dikter är femmor. Ingen är sämre än någon annan. Den är bildrik och lättillgänglig och rycker tag i platser i hjärnan, tvingar den att göra allt tydligt.


Den handlar om livet, och det som är viktigt. Det som är viktigt, EGENTLIGEN. I motsats från all skit vi går och drivs av idag, i alla fall som jag tolkar Öijer, fåfänga och konsumtion och hela den där medelklassvälfärdskapatalismgrejen långt från all andlighet.


Så får det vara ett tag, en stunds insikt om vad som är värt att lägga kraften på.


Och det är inte, såhär på lediga dagen, ärenden som maler på ändå.


Bekräftelser publicerad.

Äntligen :)
Ett målsnöre bröts i eftermiddag.
Nu kan min diktsamling, bekräftelser, 
köpas som pdf el som pocket, via www.vulkan.se (sök efter titeln bekräftelser).

Vem ska man tro på?

Det där med ryggar. Det finns naprapater, sjukgymnaster, chiropraktorer, akupunktur, ultradjud och säkert en massa mer. Naprapaterna vet bäst. Chiropraktorerna vet bäst. Sjukgymnasterna vet bäst. Jag har testat de alla. Det veta alla bäst. De har alla sakt olika saker. De har alla gett olika råd och behandlat på olika sätt.

En chiropraktor sa till mig för ett tag sedan: "Ditt problem är att du sover fel". Han ställde diagnosen efter att jag svarat på ett antal frågor. Jag fick lägga mig på en brits. Två  minuter senare hade han hitta fyra låsningar i ryggrad och stönande och knäckt ut dem alla.
Sedan gav jag honom 450 kronor.
Två veckor senare gjorde jag likadant.

Idag tog jag min kontorsslappa kropp till en Feldenkreispedagog. flumflum och hokuspokus, men landstingskopplat och därför billigt.

Hon böjde lite där, klämde lite här, lätta tryck och små och mjuka rörelser. Medan hon gjorde det slumrade jag till och när hon var klar efter sådär tre kvart frågade hon hur det kändes. "Nyvaket" svarade jag. jag fick gå runt lite och känna efter och jag kände mig bekväm, lätt och rörlig.

Jag fattar inte vad hon gjorde, men när jag var ute och sprang idag kändes ryggen mycket bättre än innan.

Innan jag lämnade praktiken sa hon: Och så tycker jag att du kan ligga och sova som du känner är bekvämt och skönt. Din kropp kommer att tala om för din när det inte är bra.


Priset, testmixar och domen

Clezio alltså. Många utropade äntligen och menade det. Han ger ett så ödmjukt, klokt och livsbejakande intryck att bara det räcker till att förtjäna priset. Men han kan säkert skriva böcker också.



Testmixarna från Pama i somras och bonusinspelningen i Nybro börjar dimpa in i inboxen. Mankan, denna trollkarl, gör underverk med materialet vi gett honom.



Den kommande veckan kommer mina vänner från Afrika få sin dom. Deras framtid kommer att avgöras. Inom loppet av några timmar ska det beslutas om de ska bli satta på ett flygplan tillbaks till en situation utan vänner, famillj, kontakter. Utan ett nickel och utan bostad och utan myndighet som kan fånga upp dem och deras bäbis. Eller om de ska få fortsätta bygga upp en framtid i Sverige.

Trygga Sverige är fyllt av livsöden.



99 kronor per månad

Fick ni dåligt samvete?

Nanne Bergstrand brukar säga att man alltid ska sträva efter utveckling.

Ingen mening att se tillbaks. Men man kan alltid göra ny bättre val.

Tycker man till exempel att en minimilön på 99 kronor i månaden är rimligt för att vi ska få billiga kläder, då behöver man inte gå in på
renaklader.org och delta i protest mot det .


hits