Marianne Fredriksson "Den som vandrar om natten..."

”Den som vandrar om dagen snavar inte, eftersom han ser denna världens ljus. Men den som vandrar om natten, han snavar, eftersom ljuset inte finns i honom.” Detta är en utsnitt ur Johannesevangeliets 11:e kapitel.

Boken ”Den som vandrar om natten” handlar om Markus. När hans fostermoder dog slutade Markus att se. Kaldéern Anjalis, tog sig an pojken, och fick hans ögon att börja se igen. Detta skedde genom att ge pojken inre bilder och trygghet. Men Markus saknade livsvilja och bar på mycket hat och självförakt. Han blev lämnad av Anjalis, som begav sig ut på det uppdrag som var hans öde, att följa Jesus.

Detta är en mycket komplex roman. Historien är invävd i romarnas, grekernas och judarnas historier och myter kring tiden för Jesu födelse. De bibliska referenserna är många. Romanfigurer som förekommer är Johannes, Pontius Pilatus, Balzar (Anjalis far och en av de tre vise männen), Martha, Lazaros, Herodes m.fl. Boken är en berättelse om inre skeenden, kärlek och rädsla. Bibliska myter och historiska skeenden varvas med fiktion.

Berättelsen i sig är berörande. Språket är ganska rakt och enkelt, fokuserad på dialog och berättande och gestalternas tankar och känslor. Miljöbeskrivningarna är mycket sparsamma, vilket gör att det ibland är svårt att känna sig närvarande i skeendet.

Det är en mycket bra berättelse i sig, men kan troligtvis höjas ytterligare genom en kunskap om historien och myterna från den här tiden. Dessa har jag inte.

Än.

Gurka

Jag har hittat den!!

Västeråsgurka


Elektricitet - mygg och kameler.

I våras, efter att Kalmar energi hade läst av min elmätare, fick jag en korrigering för det senaste halvåret: 6000 spänn extra.

Jag förbrukar nästan 10 000 kWh på ett år. Som en mindre villa.

Jag tänkte att jag får börja spara. Jag har köpt energilampor, jag snålar med varmvattnet coh stänger av apparater som står i stand-by läge.

Bakslag får man tåla. Igår kom jag hem från ett och ett halvt dygns bortavaro. Jag hörde brummandet direkt. Med en svordom gick jag in i köket och stängde kylskåpsdörren.

Följetången om tankspriddhet.

Gick in på muggen. Kollade mig i spegeln. Hm, ser inte den där sömmen lite konstig ut?

Vände mig om, och såg tvättlappen. Som det vore ett märkestryck.

Bara att vända ut och in på tröjan, och fortsätta med livet.

EM06

Vardagen ter sig långsam idag. Annat var det i Göteborg:
EM06



Alla dessa människor. Det var fantastiskt! Inte undra på att funktionärer och annat får gå i terapi för att bearbeta insikten om vardagens gråhet efter stora evenemang.

I försök att komma igång med vardagen skulle jag började packa upp min väska. Men var var den nånstans...

I trappuppgången naturligtvis! (se här)

Semestern: Nu börjar upploppet!

David och Goliat

På något sätt räcker det med att veta att Hizbollah är resursmässigt underlägsen och att Israel har en trygg, faderlig stöttning från USA, för att ta spontanställning i kriget. Hizbollah är de små människorna som "Goliat" själv planterat sitt hat i.

Sen får Hizbollah vara hur hänsynslöst terroristiga som helst.

Vem som är värsta kålsuparen krävs mer vetskap än jag kan uppbringa. Men valutan just nu räknas främst i antal Libanesers liv. På något sätt är det dem som gör Hizbollah till "David". Att Hizbollah gömmer sig i vanliga byar är, antar jag, en av huvudanledningarna till att kriget drar in vanligt folks vardagsrum. Och den spontana vurmen för "David", den spelar roll i människors ställningstagande.

Men varför gillar vi den stores fall över den lilles ben så mycket?

Skitsak

Jag ser er! Jag ser i alla fall att denna sida inte är helt obesökt. Därför känner jag mig manad att skriva något. Även om det är innehållslöst.

Till exempel kan jag ju skriva en hälsning till eventuella vindkraftsmotståndare: Beware! Ni lär få jobba i motvind.

Jag kan ju också berätta att jag ändrat taktik för min semester. Det var så mycket jag ville göra att jag inte kunda koppla av (tex att skriva om vindkraft). Den sista en och en halv veckan lägger jag därför alla prestationer åt sidan, och går på infall och impuls. Ex: Kalmar FF - IFK Göteborg

Jag skulle också kunna visa lite lantliga sommarstugiga bilder från min sommar, på tal om skitsak:


skitsak2




Skitsak1



Typ.

hits