första advent

Och saker verkar vara som vanligt trots denna kris. Denna svåra tid. Julmässan var som vanligt ogenomtränglig. På stan idag vällde folk fram. Till och med kyrkan var full med människor. Det var grisar i små hagar, korvtånd och gissa granens höjd för 20 kronor och vinn en tomteluva. Människornas kroppar orkade knappt bära upp sina kassar.

Var det värt de där dryga 4 åren som CSN lånade ut pengar. Nu ska de ha tillbaks det. 16 000 om året ska de ha. Och med tanke på inkomsten som de där poängen har gett så är det frågan om det går ihop. Men jag har ett jobb. Jag har ett bra jobb. Imorgon tar jag bussen till Mönsterås och tar i.

Vetskaper

Mina gener har förbindelser in i Bloc Party. Det sorgliga med begravningar är också det vackra. De symboliserar livet självt, dess mest grundläggande och ofrånkomliga förutsättning. Mitt liv är ett resultat av en kärlekssaga. Av min mormors offer. Det verkar vara svårt att blogga utan att använda orden jag, min och mitt. Söndag.

Mönsterås kommun

13000 invånare, en bluesfestival och ett stort pappersbruk. 15 mil kustlinje, Alsterån och Emån och en jädra massa skog. Öar, E22an och övergödd Östersjö och små söta trähus. Vass och träsk och vandringshinder. Ramdirekiv och diken som ska läggas igen. Det verkar onekligt lovande.


Och en sak till.

Ny biogasfabrik i Örebro. Ett "JAAA", fejdar ut till ett "men vafasen" när tvapparatetn i nästa mening upplyser om gröda ska användas som råvara.

Det är ju själva... här har våra gigantiska mängder avfall att använda.
Vi slänger ju för fasen den mesta (jaja, mycket i alla fall) maten vi köper. Vi har alger och vass och allt vad det kan va som finns som vi vill bli av med. Och all denna avföring. Från människor, från grisar och kor och höns och alla skitande djur som kan tänkas.
Och så ska vi odla mat. För att göra drivmedel till bilarna av.
Man blir ju..
hungrig.



Stockholmsfixering

Tidiga tevefyrasporten ikväll: Först ett inslag om AIK:s tränarbyte. Sedan, ett nästan lika långt inslag om Kalmars guldfest.

Prövningar, segrar och förluster

Kalmar vann SM-guld och Pat, Yam och Badou får rött kort från Sverige. Margit, vår kära mormor/farmor/mor/syster/vän tog förlusten alla måste ta och lämnade oss i söndags kväll. Applerumsärendet löper på som en följetong på Barometern.se, okänt vilka som blir vinnare och förlorare. Musen i replokalen är i underläge mot två musfällor, och där börjar allt från början på onsdag. På bordet ligger en stapel bokex till försäljning och snart börjar den sista veckan på länsstyrelsen innan 3,5 månader i Mönsterås tar vid.

Nu ska det firas.

Spelning

Det är Halloween. Den första snön har kommit till höglandet. Men här vid kusten är vägarna torra, med undantag för fuktiga höstlöv. Folk klär ut sig ikväll. En del kommer till Byttan för att kolla på Tones of Home. Äntligen kommer känslan av spänning och nervositet. Kanske ska man damma av de gamla vampyrtänderna? Förhoppningsvis går spelningen bra.

Och förhoppningsvis kommer P och Y, vänner från Senegal, klara sig bra efter att utvisningen verkställts.

Och kanske lever mormor tills i morgon, så att jag kan berätta att det gick bra.

Men nu, springtur.

hits