Svartbäcksmåla och Tones of home

Det är inte som de fantastiska spåren i Vierli från i julas, men i morgon öppnar en 750 meters slinga i Svartbäcksmåla. Det går nog att bli svettig efter några varv, som uppladdning inför nyårsfesten.

Vad kostar vintersporten klimatet egentligen? Hur mycket energi går det åt att konstruera alla dessa väderlekar som inte klimatet kan erbjuda själv. Ishockeyhallar, bandyplaner och skidpackar som ska fyllas på snö med hjälp av vatten och el.

Det krävs många snökanonstimmar och snötransporttimmar för att skapa ett skidspår. Hur många runder kan hinnas med in den konstgjorda 750 m slinga innan den smält?

**

Nu står en packe med Tones of homes EP på mitt soffbord. Sex låtar, nästan som på riktigt. Säg till om du vill köpa. 80 kr.

Telemark

Inte långtifrån stugan vid sjön Mösvatn i Fylket Telemark bombades under andra världskriget fabriken där tungt vatten tillverkades. Den stora vattenkraftanläggningen har torrlagt fåran som skär igenom den lilla staden Rjukan, som ligger inklämd mellan två sluttningar, i en dalgång, nedanför fjället Gaustablick. Har jag någonsin skurit mig igenom storslalomskären med en sådan vy framför mig? Tror inte det.

Vid Mösvatn var det vinter, det var snöstorm och kollonnkörning över Hardangevidda. Det här är vägar med vägbommar, för att de ska kunna stängas av vid oväder. Blåsten stängde alla liftar och höll de välbärgade fjällsemestrande norrbaggarna inomhus, i sina tjärade trähus. SUVarna var helt täckta i snödrivor. Men blåsten gick över och öppnade landskapet. Några minusgrader. Nysnö och färskt spårade längdspår - perfekt före. De nya röda atomicskidorna forsade fram. eller ja, i nerförsbackarna i alla fall. Ett litet tag, innan de låg som plockepinn någonstans ovanför snöytan där mitt huvud var nedkört.

Det finns vinter i världen. Man behöver inte åka långt från det smutsbruna Oslo och Drammen för att hitta den. Till och med i Västerås (som, har jag lärt mig nu, är sveriges femte stad) ligger det ett vitt potatismjöl mellan grässstråna och en flack eftermiddagssol lyser upp stora rummet i suburbvillan där mitt liv grundades.


jul kalender E och P.

Är det någon, förutom jag, som tycker att året julkalender är kul? Det verkar inte så..

På lördag kommer EP:n (Tones of Home alltså, inte oasis nästa). Bara att beställa av mig, så fixar jag ett ex efter helgerna. 80 kr tror jag det är sagt.

Så blev det ok ändå från länsstyrelsen, för en dämning i Applerumsån. Följ på www.barometern.se, Torsåssidorna. Annars bara att önska god jul. Kanske jobbas det på en och en annan överklagan i jul? Min jultomte från Kosta Boda, som stått i garderoben sedan påsk, står nu åter på högtalare och sprider julkänsla.

Fildelning

Kollade in ett nytt litet projekt, som kompare till en gospelkör. Vi testade två låtar. Rena Tower of Power gunget. Kan bli kul.

Det där med fildelning.
Människor investerar pengar, tid och kreativ kraft på att producera musik.
De äger rätten till sina verk. Om de vill kan de sälja den. De vill kanske leva på den.
Men så väljer andra att sprida musiken. Gratis. Utan att den som investerat pengar och äger rätten till verket får något.
Och anser dessutom att de bör ha rätt till det.
Och det är väl av samma skäl som vi måste låsa våra cyklar. (För har vi rätt att ta hojar som är olåsta? Bara för att vi kan?)

Men jag kanske tänker fel. Kanske har missat något. Och visst har jag väggar av glas. En och annan nedladdad låt. Snor en och en annan bild från internet till någon powerpointpres.

Och när jag satt där i kyrkans lokal och väntade smått otåligt på att kören skulla öva klart sin stämmer fastnar blicken på ena hörnet av det kopierade notpappret; "kopiering förbjuden".




hits