Gift

I morse på radio va den nån nyhetsröst som surrade om att det är mer och mer miljögifter i frukt och grönsaker.

Man kan fråga sig, lite sådär helgluddigt, vad det är för skillnad mellan ett gift och ett miljögift? Och för vem det där giftet är giftigt. Sånt framgår sällan och hur ska man då kunna reagera på den informationen om man inte vet vad det är man reagerar på, egentligen..

Skidor på tv och jag hoppas på en granne i min kamp för att förstå hur jag ska få mitt ljudkort att låta.

Demokratins utpost

Några av byråkratskaran har fått möjlighet att göra en hälsoprofil. Det gav inte särskilt mycket, det va lite frågor typ: Äter du bra? Hur mycket motionerar du? Och sedan ett test på syreupptagningsförmågan. Jag cyklade ett tag med pulsmätare och grejer och kvinnan som vägledde mig genom testet påstådde efter lite miniräknande och tabellerande att jag var nära elitidrottsnivå.

I ren inspiration sprang jag 4 kilometer efter jobbet men få skulle nog förväxla mig med en elitidrottsman på slutet.

Har fått undan ett par ärenden, varav ett lite tråckligare och det känns skönt. Men högen är stor. Det är många planskisser på dikningar, muddringar och våtmarker som nu har fått liggsår i mina fack märkt med "pågående".

Jag har lite för lätt att leva mig i frustrationen de sökande måste känna, jag ser dom framför mig hur dom tänker att dom ju har gjort allt rätt hur dom förväntar sig ett snabbt besked och så sitter dom vid sina skrivbord och i sina grävmaskiner och trummar och den dom vänter på är MIG, nån snubbe på en kontorsstol med rätten att ha åsikter om vad dom ska göra och inte göra utan att ens komma dit och titta, utan att dom ska få visa att deras avsikter är goda och att dom tänkt igenom allt. och dom väntar och dom väntar och hela deras verksamhet sitter i knät på någon regel som dom egentligen inte vet bakgrund eller syfte med, ett maskineri som bara ska gås igenom bara för, bara för, att det ska det.

Och i de flesta fall säger myndigheten kör med några korta rader.

Dessa månader av väntan, och så bara ett neutralt godkännande i beskyddandet av de allmänna intressenas namn.


/Från en av demokratins utposter under uppfyllandet av lagstiftarnas, invånarrepresentanternas, önskan.

Sticky fingers och vatten

Om det gick bra?
Vi blir bättre och bättre live, men det känns ändå som en bit kvar. Låtarna är bra och vi spelar dom bra, men vi har stora möjligheter att bli ett bättre scenband. Men hur? Swedish for Beginners va kanon, de har kommit långt, bra låtar, energi, glädje. Vi får utvärdera, mobilisera om och förbereda oss för 5 dec, då vi bland annat ska spela en nationalteatercover med kamraten Kim Stranne på Kåren i Kalmar.


Annars har det varit mycket vattenskydd.. Vi håller på att knyta ihop saker, miljömålen, vattendirektivet, vattenråden, vattenförsörjningsplaner, översiktsplaner och vattenskyddsområden. PBL, miljöbalken och direktivet i samma båt. Vi lär oss lite om varandras verktyg, för att hitta en helhet, en verktygslåda till stöd för kommunerna.




Idag pratade jag med Emma i telefonen och hon sa att hon skulle cykla till mig och att hon åt ris och keso, sen sa hon att jag skulle prata med pappa istället.

Ingenting, först kom ingenting sen kom ingenting....

Barometern har återigen publicerat ett debattinlägg som vittnar om bristande kunskap och omdöme.

Finns det överhuvudtaget någon granskning av sanningshalten och rimligheten av ett påstående innan man publicerar något i en tidning?

Fabulerandet inleds redan i rubriken:  "Är det rimligt att ta ifrån enskilda markägare deras marker?"

Längre in i texten kommer det en harrang om statsmakternas övertagande av skogsägares marker och hur hjälplösa och kränkta och överkörda dom har blivit.

Hur fasen ska det gå att föra en vettig debatt om vad vi ska skydda och inte skydda när sånt här skit släpps igenom.

Markägarna blir inte ifråntagna sina marker. De blir erbjudna pengar för att sälja marken till staten för att bilda ett naturreservat och när markägare får pengar då nappar dom ganska ofta och särskilt eftersom många markägaren tycker det är kul att deras marker har höga värden.

Det här är inte första gången såna här typer av påstående förekommer i barran och det kan bara tyda på att viss typ av propaganda har en rejäl gräddfil ut på debattsidor och insändare.

Bendz oro utgår från hur vi ska kunna upprätthålla en industriell produktion. Det är där man ska börja diskussionen, vilka utgångspunkter man har för sina åsikter, vilka värderingar som finns bakom. 

Vilken värdegrund har Bendz utgår från när han kommer med sina påstående?

Här finns liksom ingen insikt om att våra naturresurser bör utnyttjas utifrån dess egna förutsättningar och de värderingar som finns och de konsekvenser på de olika värdena som nyttjandet får. För sådan här inlägg handlar inte om värderingar. Det är ren propagande för ökande lönsamhet i industrin och resonemanget utgår från att detta är det ända som bör vägas in när samhället gör sina val. Det är ett desperat letande efter argument som kan riva ned hinder för att fylla industrins (och i förlängningen människors fåfänga) gap lite lite till.

Och kom inte dragandes med att det handlar om att det måste till för att upprätthålla jobb, för industrin har aldrig varit större och skogen har aldrig utnyttjats hårdare.

Hur stor ska vi tillåta industrins behov bli och på bekostnad av vad? Det bör vara kärnan för diskussionen. Utgångspunkter bör INTE vara hur mycket ska artbevarande få kosta industrin. Utan hur mycket vårt utnyttjande av en resurs ska får påverka arters överlevnad.

Och inte heller på falsk mytbildning.

Och när snubben börjar antyda att vi kanske inte ska försöka skydda arter när klimatförändringarna ändå kommer att förändra flora och fauna tappar man ju helt lusten att ens bemöta all dynga som finns i texten så jag skiter i det och langar på Kents nya och Jocke goes "Stockholm vaknar långsamt på droger och på sorg.." och jag förbereder mig för det näst sista repet innan Sticky fingers spelningen i Göteborg om en vecka.


Ett sånt där privat blogginlägg som man svär över när de är i andras bloggar

Man får välja vad man tar upp här. Jag valde att ta upp det självsmickrande omdömet från Bodogfolket. Jag väljer att inte ta med Granlunds rescension av Söderportspelningen.



Annars verkar det regionala förvaltningsuppdraget gå sin gilla gång. Högar skapas, högar kastas, konferenser åks på, konferensmat bantas bort och förbränns på korpfotbollsplan.



Pratade med Emma häromdagen. Hon berättade för mig att hon satt på en stol och åt macka och drack vatten och att hon ville läsa en bok.

Ros och mormor lyssnar på nyheterna digitalt

Det är så man spricker:

"Tones of Home was the best band of the evening. Living up to its name, they gave us
the softer side of rock with a warm feel to it. Their material was well
written, and that's what we at Bodog Battle like to hear. Welcome to the
impress the judges round."

Debaser medis, 16 dec. Välkomna.



Gammalt möter nytt. 

image74

Musik musik musik

Vi gick vidare i Bodog Battle. Ny audition 16 dec. I morgon spelning på Söderport. Självaste Granlund kommer (Kalmariter känner honom som en av de tyngre recensenterna). Då får han även se Kim Stranne och kollektivet.

Det känns som att Kalmar ändå har nån slags rockpopscen nu. Det är till exempel vi, Kim Stranne och Kollektivet, Swedish for Beginners (som ju också är Göteborgsbaserade) och Apollo drive (fd Leaf).  Alla, utom Kim som inte deltog, gick vidare i Bodog battle. SFB har spelat på en festival i England för osignade band och har säkert snart kontrakt. Kim Stranne och Kollektivet har spelat in skiva och fått erkännanden på allears som etta på sverigelistan. Vi och SFB vann en alleras-tävling i form en spelning på Sticky Fingers 21 november.

Och igår va det genrep. Och mitt i alltihop skrev vi en ny låt som kändes sådär mitt i prick som det gör mycket sällan. Spännande framöver..

Har haft en intensiv vecka med spelning i stockholm, domstolsförhandlingar, tjafsiga möten, ändrade planer, arga "kunder" och trevliga middagar och det är skönt att efter några timmars jobb i morgon börja rådda inför kvällen. Syns kanske där då.

hits