Bakslagsskådning och DAD

En perfekt helg för bakslagsskådning.
Japp, begreppet existerar.
Mängder av fåglar är på väg norrut nu. Och så blir det såhär. Vad sjutton ska dom göra förutom att gå ned på backen och rasta.
Allihopa.
Det var närmast fjällresekänsla när vi föste bort decimeterlagret med snö och skrapade is från vindrutetorkarna samtidigt som motorn värmde upp på tomgång. Men inga skidor den här gången, utan kuling och snö och kust och bakslagsskådning. Och i Beijershamn kämpade dom, ängspiplärkor, tofsvipor och ljungpipare. Och vi också mot de små smattrande nålaktiga snöflingorna. Och genom suddet från tårarna som vinden skapade lyckades vi få in en skärpiplärka på tångbanken.

**

Minns ni DAD, Disneyland after dark. En av deras skiva återkommer hos mig, Everyting glows. Den där skivan som de riiktiga DAD-fansen tyckte va steget mot degradering. Jag tyckte tvärtom. Nu börjar det likna nåt. Det här kan man ju lyssna på fast man inte kör motorcykel och behöver blanda upp Status quo samlingen med nåt. Framförallt faller jag för de finurliga textraderna.

Till exempel (lite fritt blandat)
Day´s when life does man a favour, Luck has found it´s rightful owner
eller
You were almost on my mind, back in nineteenhundredandyesterday
eller
Talk to me when I´m listening, finally someone say´s something good
eller
bigger than ever the sun is a star
eller
I hear thru the phone that you sound so remote, no I don´t cry, it´s just a candybar stucked in my throat

Inget för DN´s kultursidor. Men jag kan inte låta bli att gilla.

**

Hemvändarkväll på Harrys. Glad Påsk.

bilar och festival

Med en stor mugg kaffe i handen och dagens DN motor i knät hittar jag ytterligare en artikelrubrik i stil med KOLKRAFT ÄR VÄRRE ÄN BILARNA. Är det inte kolen som är värre än fossildrivna bilar så är det maten. Eller etanolen, vattenånga eller fjärtande kor.

Tänk att egenintresset av fossildrift är så stort att blicken inte kan lyftas längre än så.

Vi ska sträva bort från kolkraft.
Matproduktionen ska bli mer energieffektiv.
Etanol ska inte innebära nettoutsläpp av koldioxid eller orsaka andra stora problem om vi ska satsa på den.
Och vi ska INTE ha fossildrivna fordon.

Vi ska byta dåliga lösningar mot bättre lösningar. Varför ska vi ödsla energi på att försvara kassa lösningar, som fortsatt satsning på olja, med att DET FINNS ÄNNU SÄMRE GREJER. Kolkraft har ju överhuvudtaget ingenting med drivmedel för fordan att göra.



Hoppas på tre låtar ikväll.
1. Pirelli.
2 BWO.
3 Sibel.

Inte för att det är schlagers. Eller för att de kan ta hem rubbet. Enbart för att de är bra.

Självreflekterar att det faktiskt nog är första gången i vuxen ålder som jag över huvudtaget har en förhoppning inför melodifestivalen.

Knut Hamsun "Markens gröda"

Jag gillar böcker som berättar saker om människor. Jag blir uttråkad när dom handlar om flygplan, blommor eller mat. De ska säga saker om hur människor funkar, om varför dom blir som dom blir. Dom ska berätta om mig. Knut Hamsuns "markens gröda" berättar om hur människor funkar. Hur jag skulle kunna ha funkat i ett annat sammanhang. Och de där mänskliga grejerna som jag kan känna igen mig i oavsett sammanhang. De som gör människor till människor oavsett var dom befinner sig. Den är också ett tidsdokument, och berättar hur människorna levde då, när det nu kan har varit, slutet på 1800-talet eller början på 1900-talet. Hur nybyggarna dikade myr och bröt sten, och hur de ville bli älskade. Den berättar om hur människor sugs med i begär och hur nyfödda barn dränktes av sina mödrar.  Om hur beroende männen var av kvinnorna och kvinnorna av männen. Om hur kvinnorna fick foga sig männens liv, men också om hur kvinnorna började kämpa för sina rättigheter.

Knut Hamsun är värd att läsa också för hans språk, det är.. Hamsunskt.

Och man tycker ju att det är märkligt såhär en hög decennier sedan att denna insiktsfulla man hade nazistsympatier. Hur skulle han såhär i efterhand ha förklarat sig?


grisar i säckar

Köpte grisen i säcken. Hörde Ida Sand sjunga en snutt. Och jag är på jakt efter lite skön softjazz, så jag sökte på iTunes och visst.. Meet me around midnight gick att ladda ned för 90 kr. (Hör till dom som gärna betalar för det jag nyttjar, det kan Ida vara värd). Och visst, behaglig ljudsmyckning som säkert kommer att pryda flera regniga kvällar och sköna söndagsmorgnar hos mig och säkert många andra.

**

Jag är en högsamlare. Men idag har jag begravt en stor en. Årsbesked, försäkringsbrev och alla dom där pensionspapprena som ofta förkortas med tre bokstäver i alla möjliga kombinationer och heter nåt med allmän, eller tjänste eller avtal och säkert nåt annat också från 2005 och framåt, har antingen kastats eller pärmlagts. Jag är inte sådär begåvade på papper och formaliteter vilket kanske är lite ironiskt med tanka på mitt yrkesval, och jag vetdefasen, det där med alla papper man får, vilka behöver man spara? Finns det någon lathund? Kommer jag att ha någon glädje eller nytta av deklarationspapper och årsbesked från 2001? Jaja, tänker att om jag nu har det, så vet jag ungefär var dom finns.



hits