Kroppshållning och tones-länkar

Halvsjuk och hemma idag, förutom på eftermiddagen då jag åkte förbi landshövdningarnas gåva till Kungen - ett seminarie om havsmiljfrågor. Intressanta föredrag, och kul att morsa på knugen (okej då, jag morsade inte direkt, men när jag kom dit så bara stod han där under bensträckaren, och jag försökte låtsas som att jag inte såg på honom på något annat sätt än som vem som helst som ska på ett vanligt seminarum).

Dagen avslutades med en paneldiskussion och jag roade med att notera panelens kroppshållning. Det var två män, generaldirektörer. Halvliggande i fåtöljerna med armarna hängande utanför armstöden, lite slött gestikulerande, lite ironiskt raljerande. Och två kvinnor. Sittandes upprätt med ryggvänlig svank, lutanden sig framåt med blicken mot publiken, serverandes lättbegripliga metaforer.


Kan inte låta bli att skicka med lite länkar till en artikel på
allears och sticky fingers.

Fack

Man vill inte bli placerad i ett fack. Hört det förut? Lycka till säger jag. En av människans mest överlevnadsgynnande drag är att placera folk i fack. Förutfattade meningar är livsnödvändiga. Till exempel om det kommer in en man med rånarluva på en bank. "Nej, jag vill inte placera in någon i nåt fack, jag vill ge alla en chans". Eller om man får ett fotografi på ett kvinnlig ansikte. "Nej, jag vill ha bevis på att det är en kvinna".

Jaja, jag vet, lite grovhuggna exempel, men det är ju intressande det där, hur vi med lite lite information vet en massa saker. Och kanske ska vi inte vara så rädda att placera folk i fack, så länge vi kan göra oss medvetna om att vi ibland drar lite FÖR stora växlar. Och man är ju aldrig bara ETT fack. Men kan kategoriseras i flera, ja en hel jädra massa fack.

Jag är nu inte bara bassist, byråkrat, man, biolog, korpfotbollspelare, storebror, farbror, heltidsanställd, före detta fågelskådare, lång. Nej, nu kan jag också kalla mig INFJ. Jag har nämligen gjort ett mbti-test, ett jungianskt sätt att beskriva en persons karaktäristika. Jag har fått en folder där min personlighet är beskriven. I stora drag är lite introvert, jag tar till stor del in information via "det sjätte sinnet" eller via intuition. Jag fattar beslut lite mer på känsla än på tanke och jag har en tydlig tendes att leva planerat och organiserat.  Jag har starka sidor och sidor med utvecklingsbehov (i såna här sammanhang har man lyckligtvis inga svaga sidor).

Så nu vet jag. Jag förstår intuitivt komplexa sammanhang, litar på mina insikter så att de nästan ter sig att bli vetskaper och jag förstår, intuitivt, andra människors motiv och känslor, ibland innan de själva är medvetna om dem.

Vi skiter i utvecklingsbehoven för tillfället :)



Det händer en massa roliga saker framöver. Jag ska iväg på utbildningar, konferanser och fester här och var, och inte minst har vi fått en del spelningar. Närmast är det Debaser 28 oktober.

Häktiskt men roligt.

Nu är det helg.

Wibe, beroende och Sticky Fingers

Sossen Sören Wibe lyckades nog få över en och en annan person till nejtillEU-lägret. På DN-debatt igår försöker han samla upp ja-sägare till en ökade utbyggnade av kärnkraften. Jag sällar mig gärna till den kören som nynnar om att vi inte ska avveckla all kärnkraft rakt av. Det hade varit oförsiktigt ur klimatsynpunkt. Men bygga ut.. nej tack för min del. Att satsa på förnyelsebart är min uppfattning. Varje satsning på något annat, hämmar den utvecklingen. Det finns en massa olika typer av miljö- och hållbarhetsaspekter, lokalt och globalt, att väga in. Miljöfrågor är mer än bara klimat. (Och faktum är att i effekt räknat har Sverige aldrig haft mer kärnkraftsel än idag. )



Skulle in på internet i förrgårkväll, men telefonledningen va död. Ringa support från mobilen och hålla på, prognos: kan va fixat på måndag.

Minns ni hur skönt det va när de förbjöd rökningen på krogarna. Även fast man va en av dom rödögda som stod på dansgolvet med en öl i handen och en cig i mungipan kände man liksom en lättnad att man slapp det där. "Tack för förbjudet för jag kunde inte säga nej själv.."

Lite så, nu när jag inte kommer åt internet..

Vi snackar hjärnfysiologi, molekyler och grejer, dopamin, belöningssystem.

Blev lugn och drabbades av någon slags kreativitet  och tänkte det där kan jag blogga om.

Så det är tur att det finns internet på jobbet..



Det fortsätter att klirra in små belöningar till Tones of Home. Vi var en av vinnarna till allears Livegiget. I slutet på november ska vi spela på Sticky Fingers i Göteborg.

Håll uppsikt på www.myspace.com/tonesofhomespace

Bodog battle

D e b a s e r.
Känn tyngden i ordet.

Tyngden ligger ju naturligtivs i själva ordet, utan innebörden. Rock. Framgång. Kult.

Jag har aldrig varit där och kanske är det därför det är nåt mytiskt med stället. Men snart ska jag dit. 28 oktober är Tones of Home ett av de tävlande banden i tävlingen
Bodog battle.

Fick precis veta, så jag hoppas inte jag missförstått något och kanske är det inte hugget i sten än. Jag har hur som helst bokat upp dagen, i fall att :).


hits