Lena Andersson "Var det bra så?"

Denna bok är ett koncentrat av eländen förknippade med förortsmiljön. Livsmiljön för fattiga, socialbidragstagare, invandrare och människor med olika typer av trasigheter. En motreaktion mot romantiserandet av den svenska underklassen, oavsett vilket ursprung individerna har.

Eländet beskrivs utifrån några ungdomars uppväxt. Eländet beskrivs, men jag söker förgäves en förklaring. Författaren är arg, men på vem? På de okunniga? På medelklassen? På guden hon inte tror på som gjort världen orättvis? På att livet inte baseras på rättvisa?

Boken är ett inlägg i samhällsdebatten, men vad vill den säga? Hur ska vår strävan från orättvisor som finns konkretiseras. Högre skatter. Lägre skatter. Mer invandring. Mindre invandring. Mer tvång. Mindre tvång. Jag vill veta vad Lena Andersson anser, eftersom hon har valt att den beskrivning hon har valt.

En mörk, arg, intensiv och snabbläst bok. Viktig. Men jag kan inte låta bli att tycka att den är mörkmålande och negativ. Beror det på att jag är uppväxt i ett tryggt villakvarter? Skulle vilja höra reflektioner från någon som kommer från liknande miljöer som bokens Stensby.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits