Fortsatta nysatsningar på fossila bränslen

Ordet växthuseffekt har nu börjat tränga in i var och ens medvetande. Det flesta vet att det handlar om en uppvärmning som kan få stora konsekvenser för oss. De flesta är också medvetna om kopplingen till förbränning av fossila bränslen. Detta ifrågasätts numera inte längre, varken vid fikaborden eller i forskningsrapporter. Effekterna av koldioxidutsläppen betraktas inte längre som sprungna ur trädkramande batikklädda ivrare av katastrofteorier; det är ett vetenskapligt faktum. Världen blir varmare och det kommer att få konsekvenser. Det kommer att bli allt från diffusa förändringar som vi hör forskare rapportera om till fullskaliga naturkatastrofer där människoliv räknas med flera nollor.

Senast 15 september rapporterade DN om en undersökning som konstaterar att orkaner ökar i styrka och detta statistiskt kan kopplas till växthuseffekten (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=462700&previousRenderType=3).

Ett Hollywoodklyschigt”you just wait, this is just the beginning” är på sin plats. Modell efter modell pekar på det. Och de modeller som gjordes i början på 90 talet pekade i samma riktning som verkligheten sedan visade sig tedde sig.

MEN ÄNDÅ verkar folk inte ha förstått.

I den jämförelsevis upplysta västvärlden görs satsning efter satsning på fossila bränslen. Oljebolagen prospekterar ständigt nya fyndigheter av olja och naturgas. Sverige, föregångslandet, ska nu - om sydkraft får som de vill - ta emot NATURGAS. I dagarna diskuteras en naturgashamn i Norrköping. Väst ska köpa naturgas från Ryssland; via ett långt rör ska gasen transporteras, kanske via Östersjöns botten. Sverige har Europas törstigaste bilpark. Miljömålet om minskande utsläpp från trafiken till 1990 års nivå känns ouppnåelig eftersom utsläppen ökar.

Om man vänder sig ut i världen blir man mörkrädd. Graden av arrogans mot den vetskap man idag har som USA uppvisar genom att inte underteckna Kyotoavtalet är hisnande.

MEN

Det finns ljuspunkter. Det görs satsningar på biobränsle. Vindkraften byggs ut för fullt. Vattenkraften effektiviseras. I regeringsförklaringen betonade Göran Persson vikten av miljöfrågorna. Budgetpropositionen får visa i hur hög grad. Han pekade bland annat ut åtgärder med syfte att mildra effekterna av klimatförändringen som viktiga. Husägare som vill byta bort oljepannor och direktvärkande el ska få stöd. En klimatproposition ska presenteras. Ett program för energieffektivisering mm ska tas fram.

Christian Azar skriver i dn bland annat om potentialen av energieffektiviseringar. Han ser möjligheten till att utveckla välfärden och samtidigt klara att fasa ut fossila bränslen. Det handlar bara om att viljan ska finnas.

Så frågar jag mig; hur mycket skit ligger det framför min egen dörr? Jag är ju en del av det här samhället. Allt går inte att sopa rent. Jag har inte för avsikt att bo i en grotta och leva på rötter för att minimera mitt anspråk på naturresurser. Men idag tar jag cykeln, köper tvättsvamp och försöker rengöra min bil så skonsamt som möjligt och sätter ut en annons: Billig bil säljes! Så köper jag lite cykelkedjeolja och smörjer upp min gamla Skeppshult, och transporterar mig med hjälp av andra kolkällor än olja och gas – typ pasta.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits