Per Olov Enquist "Nedstörtad ängel"

Jag läser några tiotal sidor. Med lite stolthet tänker jag att det finns en liten möjlighet att jag kommer att gilla den här boken. Det är min största anledning att läsa vidare – ren fåfänga. För egentligen förstår jag inte vad den handlar om. Jag har ingen uppfattning om vilka personerna är. Men om jag bara koncentrera mig kommer jag att inse storheten med den här berättelsen. Men det gör jag aldrig. Jag tänker att jag ska läsa den om igen, då kommer allt att falla på plats, men när jag börjar om stör jag mig för mycket på de alltför sparsmakade presentationerna av sammanhanget och karaktärerna. Mina hjärna räcker helt enkelt till. Handlingen klarnar bara delvis när boken är klar. Det är säkert en storslagen bok, jag fattar bara inte varför.

Kommentarer:
Postat av: jacob

håller med dig väldigt mycket. Jag försökte verkligen gilla den här boken, men jag tappade hela tiden koncentrationen. Hela tiden började jag tänka på annat och var jag hade hört historierna förut, och vad det här påminde om och ingenstans blev jag faktiskt intresserad av själva bokens historia. Så tja, jag får nog säga att det inte blev nån vidare läsupplevelse. TYvärr.

2006-09-06 @ 21:42:48

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits