Århundradets ordmusik

Sugen på poesi? Jag tyckte det var svårt att börja läsa dikter. Jag fattade dem inte. När vi kom till poesidelen av en skrivaskola jag gick för några år sedan började vi med Ekelöf. I dikten sov blommor i fönstret, fönster stirrade tanklöst coh flugorna står stilla och tänker.

För fyrkantiga typer som jag (som vet att blommor inte sover, att fönster inte stirrar och flugor inte tänker), underlättas upptäcksresan bland dikter och poeter av böcker som "Århundradets ordmusik. Från Anders Österling till Lars Forsell". Göran Hassler, författaren till antalogin, har valt ut dikter och poeter och kommenterat dem med små texter. På varje uppslag finns dessutom illustrationer som ytterligare hjälper hjärnan att träda in i dikterna.

Hassler har gjort ytterligar antalogier i samma serie. Förlaget är En bra bok för alla.

Rekommenteras!
D

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits