Korpmatch mot fängelset

Vi var rätt nervösa när vi slussades in genom fängelseportarna. En liten, trång gård med murar, höga stängsel och taggtrådar. Åskådande interner längs ena långsidan. Vad hade de gjort?

Låga viochdom skämt. Nervöst överlägsna på ett sätt som man kan vara när man är utanför murarna.

Tack för en god match och bra spelat snyggt mål. Vad innebär orden ”förtjäna sitt straff”? Jag menar bortsett från demokrati bla bla bla, lagar bla bla bla, politik, rättssamhälle och rättegång bla bla.

Visste att de fanns där, men att de var människor…

Som någon som pratade om den stora mörka, han hade värvats till någon Stockholmsklubb, spelat elitfotboll, fyllefest och bråk knivar död. Dömd skyldig till fängelse. 10 år. Det sades så men jag vet inte om det var sant, men här spelar det mindre roll vad som är sant eller inte.

Hur hade de hamnat där, jag ville prata med dem allihopa. Förstå. Några enstaka pratade svenska.

De skrek, log, svor besvikna över missade skott, jublade över mål, ropade ”domarn” precis som vi.

Så definitivt. Skyldig. Ja, eller nej. Inte lite skyldig, eller visst det var ju ganska dumt. Antingen 10 år. Eller 0 år. Ett knivstick. Noll knivstick. Vad gjorde jag själv för 10 år sedan?

Vi vann. 4-3.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits