Tekniskt fulländat tråkig

I ”Nya Författarskolan” upplyser Göran Hägg oss om vad som är bra böcker och inte, samt vilka personligheter som redan på ett tidigt stadium kan ge upp sina författarambitioner. Med mera.

Det är en intressant och tänkvärd bok för de som läser och/eller skriver. I slutet finns en lista på berättelser som, enligt Göran Hägg, uppvisar en teknisk fulländning. En av berättelserna är Eyvind Johnssons ”Drömmar om rosor och eld”.

Eftersom den fanns i min bokhylla började jag läsa den. När jag hade kommit 40 sidor frågade någon vad den handlade om. ”Jaadu”, sa jag, ”det vet jag faktiskt inte riktigt”. Efter 70 sidor tänkte jag att jag ska i alla fall läsa 100 sidor innan jag lägger av med den.

Efter 72 sidor gav jag upp. Säkert en tekniskt fulländad roman. Men vissa böcker är helt enkelt inte till för vissa personer.

Kommentarer:
Postat av: Marcus Arnesson

Hej hopp

Har inte läst just denna Eyvindbok, men andra. Och kan rekommendera böckerna som handlar om hans prevuxna tillvaro. De tilltalar mig. Tar med sig läsaren in i grogrunden till ynlingens tankar. Ensamhet,tutanförskap, gemenskap, glädje och arbetarnorrlands mest melankoniska älvbrus

2006-05-21 @ 13:22:46
Postat av: Marcus Arnesson

Förbannade skit. Jag tryckte på fel knapp och bokstäverna smet iväg framför mig. Nu har inte heller någon lust att skriva mer. Men hade väl tänkt avsluta med en stilla eller kanske mer aggresiv undran angående den tekniska fulländningen!

2006-05-21 @ 13:28:30
Postat av: David

Visst är det provocerande, att utnämna en bok som "tekniskt fulländad". Då får man ju en spontan önskan att tycka att den är tråkig..

2006-05-21 @ 13:42:37

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits