Planeten

Såg första av fyra avsnitt av planeten igår.

Lycka till, jorden.

Har redan innan haft mycket besvär med att rättfärdiga den planerade flygresan till Athen. Vad ger mig rätten? På bekostnad av vad? Löste det moraliska dilemmat med att köpa en utsläppsrätt, vad det nu må innebära.

Det innebär ju i alla fall att på något sätt betala för skiten man släpper ut, åtminstone symboliskt.

Skulle gärna vilja kunna blunda för de uppenbara konsekvenserna av vår livsstil och bara tänka att äsch, jag är en del av den här strömmen, jag kan inte påverka dess rikting. Man måste ju unna sig något ibland och det är viktigt och lärorikt att komma ut i världen och lära känna nya kulturer och det blir ett minne för livet och bla bla bla.

Men problemet med det resonemanget är ju att det inte stämmer. Jag KAN ju välja att påverka eller inte påverka. Lite lite lite.

Som Caj Karlsson sjuner: Bara döda fiskar flyter med strömmen.

Då och då får man väl lägga sig på rygg och flyta lite med strömmen då.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits