SJÓN "dina ögon såg mig"

Hade äntligen tagit plats framför datorn och manusutkastet. Telefonen ringde. Det va pappa.

"Ni åker idag ja, just det, lite ändrade planer, jo då det går bra med festen, nej skit i att ta ned vinterdäcken till stugan, översvämning i Eksjö ju, kanske inte så bra för brunnen, jaja vi får se,

Tårta, ska ni äta tårta? Vem är det då som fyller år?

Pappa svarar "ja, vem är det då som fyller år".

FFFAAAAAEEEENN. Jag satt ju och tänkte nyss att jag ska ringa och gratulera. jaja, grattis på 66årsdan!

(jag förtjänar inga julklappar i år.)

Läst islänningen SJÓN´s roman "dina ögon såg mig". Sjon har skrivet en hel hög med romaner och diktsamlingar och är också känd som låtskrivare åt Björk. Är lite lite kluven till den här prisbelönta romanen. Varför? För att den är lite hoppig och spretig tror jag, ofta surrealistisk. Ordet burlesk dyker upp. Jag blir ofta osäker på var i handlingen jag är och vilket som är sammanhanget.

Det är ingen bok man bara ströläser, men jag skulle inte vilja säga att den är direkt svår heller. Men formen är inte självklar, eller med ett annat ord, nyskapande. Hela berättelsen är inom citationstecken. Det är författarjaget själv som berättar om sin egen tillkomst. Och den han berättar berättelsen för kommer då och då med kommentarer, ofta kritiska. Ibland skenar berättandet iväg i surrealistiska små historier som inte direkt (åtminstone inte uppenbart) har med huvudberättelsen att göra. Boken handlar om en anställd flicka på ett världshus om får i uppdrag att ta hand om en sjukling. De två är författarjagets mor respektive far.

En stor behållning är språket. Det märks direkt när man börja läsa att det är stor ordkonstnär bakom texten.

Såg honom i höstas i samband med 00-tals poesifestival. Hans utflippade, surealistiska, direkta, oväntade - letar bland orden utan att hitta någon bra beskrivning - dikter drog ned skrattsalva eller skrattsalva på ett nästan fullsatt dramaten.

Men, för att få ut som mest av den här boken måste jag nog börja från början igen. Vilket nog inte kommer att ske.

Kommentarer:
Postat av: fb

Appropå den glömda födelsedagen...
Detta var någon slags dubbelmoral utifrån ett miljöperspektiv tycker jag. Helt ok, man behöver inte vara moraliskt enkelspårigt dogmatisk men... reagerade ändå på något vis. För det är väl ändå den villkorslösa relationen man vill åt, inte några konsumtionsfokuserade och kanske tom miljöförstörande tårtor eller paket? (notera anknytningen til din bloggs miljöinrikning;-) Hejmingoapappakramen och de där ögonblicken bortom alla kulisser. Jag tror att du har ditt på det torra vad gäller det mest åtråvärda, tom när Eksjö står under vatten.

2007-07-05 @ 17:50:26
Postat av: David

hmm, nu är du nog ute och överintellektualiserar tror jag..

2007-07-06 @ 23:59:16

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits