J.M. Coetzee "Skymningsmarker"

image68

Ofta när jag läser Coetzee slås jag av hur närliggande det är att en text är småtråkig och fullständigt lysande. Har det med texten att göra eller är det min sinnesstämning? Hur som helst så va det likadant med Skymningsmarker, som egentligen är två berättelser. Tror att detta är hans tidigaste bok på svenska. Berättelsen maler på lite halvlångsamt, och så plötsligt blir det enormt dramatiskt. Stilistiskt är den också skitbra. Eller vad sägs om den inledande meningen "Coetzee har uppmanat mig att omarbeta min studie.". Berättarjaget är doktorand, och handledaren är Coetzee..

Det är mycket svårt att läsa en bok med Coetzee och bli besviken. Det är liksom som att till och med det småtrista texterna blir stora bara för att de är så välskrivna.



Alltså, jag vet inte. Det där med strejken. De stackars underbetalda arbetarna som bara tjänar 27 000 per månad. (med OB i och för sig). Efter fem års studielån och uteblivna inkomster har jag fått upp min till 22 900.

Och vad tjänar undersköterskor idag?

Det är inte helt lätt att uppbåda sympati för gruvarbetarna, även om det säkert är dom väl unt.

Kommentarer:
Postat av: daniel

En undersköterska tjänar enligt SCB 19100 i månaden. Och vad gäller din lön så kommer du att få betalt i längre levnadslängd, då människor med akademiska yrken i genomsnitt lever tio år längre än de med icke-akademiska yrken.

2007-05-09 @ 10:42:09
Postat av: David

Jo, jag vet. Kan inte säga mycket mot det.

Men i deras lön ingår väl redan ett slags risktillägg. Och orsakerna till skillnaderna i de tio åren, antar jag, är komplexa. Det handlar om olyckor, förslitningar, men också levnadsvanor som kost, rökning, alkohol och motion, och även mental hälsa, alltså mycket mer än det som direkt är knutet till tjänsten som sådan, utan snarar till livsstil i olika grupper. Livslängden är ett sammantaget resultat av vilka val man gör i livet. Förvisso är valmöjlighet också en klassfråga, åtminstone sociopsykologiskt, om något sådant ord finns.

Alltså, jag är verkligen för höjda löner för många av de traditionella arbetarklassgrupperna. Men då kanske i första hand de kvinnodominerande yrkena. För de mansdominerande arbetaryrkena har gått om många akedimikerlöner tycker jag det verkar som.

2007-05-09 @ 11:13:41
Postat av: Jonas

LKAB gjorde 2006 en vinst på över 4,5 miljarder kr. Kan tänka mig att man som arbetare känner en viss frustration att få en löneökning med 800 spänn efter ett så bra resultat!?

Dock så är ju företaget statligt så all vinst går in i statskassan eller återinvesteras i företaget, så att som skattebetalare så kan man ju önska att deras löner håls nere?

Annars var det kul att ses i helgen David! Det blir allt för sällan nu för tiden!

2007-05-09 @ 14:21:03
Postat av: David

helt klart provocerande. 800 kr. mot. 4,5 och nio nollor.

ja, det va kul. Kalmar spelar hemma mot Elfsborg på söndag. Att se Svensson kan ju vara ett gott svepskäl!

2007-05-09 @ 17:15:47
Postat av: daniel

Livslängden är direkt knuten till ens arbete i och med att arbetet oundvikligen placerar en inom en särskild social sfär, en s.k. klass. De levnadsvanor som du pratar om är därför också knutna till den tjänst man besitter. De livsval man gör speglar ens arbete, och tvärtom. Att hänvisa till individens fria val är alltid svårt, eftersom du då säger att de som dör tio år tidigare får skylla sig själva.


"Alltså, jag är verkligen för höjda löner för många av de traditionella arbetarklassgrupperna. Men då kanske i första hand de kvinnodominerande yrkena."

Jag håller med dig. Att vårda äldre och handikappade, att städa upp efter andra, att laga mat till skolbarn, borde vara mer värt än att svarva i metall eller bygga hus.

2007-05-10 @ 10:55:28
Postat av: David

Men den sociala sfären är ju mer än bara ett arbete, även om kopplingen är stark.

En rörmokare kan ju bli stenrik på sitt jobb, men ända ha alla, ursäkta generaliseringen, arbetarklasskoder som mat, rökning, språk och livsvanor.

Det är ju bara ett exempel. Att tillhöra en klass är ju rätt mycket en identitet som man också har med sig från sin bakgrund, än den tjänst man har..? Göran Greider är ju inte metallarbetare i dagsläget.. (ja, jag vet, enskilda exempel kontra generella mönster..)

2007-05-10 @ 12:55:51
Postat av: Jonas

Och Ingvar Kamprad kan knappast kallas överklass trotts att han är topp 5 bland värdens rikaste.

2007-05-11 @ 10:16:39
Postat av: daniel

Så manliga eskorter är inget för dig?

2007-05-11 @ 14:56:22
Postat av: daniel

Förra inlägget är riktad till David, kanske jag ska tillägga.

2007-05-11 @ 15:39:34
Postat av: David

HA!!! så det var du din jäkel :) Undrade just.. För er andra kan jag säga att jag drabbades av en busringning via busring.se. KUL! Blev uppringd av en manlig eskort som ville boka tid.. Har du det inspelat?

2007-05-11 @ 16:13:53
Postat av: daniel

tihi. ah, nej, tyvärr, missade att man kunde göra det.

2007-05-11 @ 16:38:06

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits