Fack

Man vill inte bli placerad i ett fack. Hört det förut? Lycka till säger jag. En av människans mest överlevnadsgynnande drag är att placera folk i fack. Förutfattade meningar är livsnödvändiga. Till exempel om det kommer in en man med rånarluva på en bank. "Nej, jag vill inte placera in någon i nåt fack, jag vill ge alla en chans". Eller om man får ett fotografi på ett kvinnlig ansikte. "Nej, jag vill ha bevis på att det är en kvinna".

Jaja, jag vet, lite grovhuggna exempel, men det är ju intressande det där, hur vi med lite lite information vet en massa saker. Och kanske ska vi inte vara så rädda att placera folk i fack, så länge vi kan göra oss medvetna om att vi ibland drar lite FÖR stora växlar. Och man är ju aldrig bara ETT fack. Men kan kategoriseras i flera, ja en hel jädra massa fack.

Jag är nu inte bara bassist, byråkrat, man, biolog, korpfotbollspelare, storebror, farbror, heltidsanställd, före detta fågelskådare, lång. Nej, nu kan jag också kalla mig INFJ. Jag har nämligen gjort ett mbti-test, ett jungianskt sätt att beskriva en persons karaktäristika. Jag har fått en folder där min personlighet är beskriven. I stora drag är lite introvert, jag tar till stor del in information via "det sjätte sinnet" eller via intuition. Jag fattar beslut lite mer på känsla än på tanke och jag har en tydlig tendes att leva planerat och organiserat.  Jag har starka sidor och sidor med utvecklingsbehov (i såna här sammanhang har man lyckligtvis inga svaga sidor).

Så nu vet jag. Jag förstår intuitivt komplexa sammanhang, litar på mina insikter så att de nästan ter sig att bli vetskaper och jag förstår, intuitivt, andra människors motiv och känslor, ibland innan de själva är medvetna om dem.

Vi skiter i utvecklingsbehoven för tillfället :)



Det händer en massa roliga saker framöver. Jag ska iväg på utbildningar, konferanser och fester här och var, och inte minst har vi fått en del spelningar. Närmast är det Debaser 28 oktober.

Häktiskt men roligt.

Nu är det helg.

Kommentarer:
Postat av: fb of course

1) Appropå att placera folk, t ex alla kvinnor i ett fack - KROSSA KÖNSMAKTSORDNINGEN!!! Ett exempel på alla dessa jävla fack: I syslöjdssalen i klass 9f. Det luktar gammalt och unket, genom fönsterrutan syns massafabrikens möglande skorstenar och muskulösa hockeyspelare på väg till sin av Foppa sponsrade isbelagda kyrka för att tillbedja anabolaguden, modernitetens allsmäktige fixare. Tjejers plats var i köket eller i den blötulliga syslöjdssalen. Tjejer skulle virka vackra dukar i rosa eller vitt med blommor och puttinutt som mönster eller sy äckliga små rosor på sitt bröllopslakan ala 1800-tal. Tjejer skulle vara överjävla timida, tysta och tigande. Ok sade den vägrande, men då vill jag virka i svart. Tvärt nej - svart garn får du köpa själv. Ok men då vill ja sy fjäll och en hare inte någon jävla blomstergirlang - tvärt nej! Så här är det att vara kvinna you man. De där helvetiskt sötsliskiga kletiga klassificeringarna exitsterar överallt. ÖVERALLT. Tom i en fucking syslöjdssal i en djävla norrlandsbruksort. Visst finns det många fack - men när det gäller könsroller verkar de vara skrivna i sten. Puh.
2)Är förövrig troligtvis i Stockholm i helgen och kan komma och heja på er på Debaser. Lovar att inte skrika varken könsord eller gubbslem. Lovar också att prata väl om mer med alla musiker jag råkar känna där uppe i huvudstaden. Undrar bara: behöver man någon biljett eller går groupies in gratis?
Heja!

2007-10-21 @ 14:45:08
Postat av: David

Det är vad jag kallar KOMMENTAR!!!
Ska kolla upp det där med groupisar :)

2007-10-21 @ 15:31:58

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits