Fildelning

Kollade in ett nytt litet projekt, som kompare till en gospelkör. Vi testade två låtar. Rena Tower of Power gunget. Kan bli kul.

Det där med fildelning.
Människor investerar pengar, tid och kreativ kraft på att producera musik.
De äger rätten till sina verk. Om de vill kan de sälja den. De vill kanske leva på den.
Men så väljer andra att sprida musiken. Gratis. Utan att den som investerat pengar och äger rätten till verket får något.
Och anser dessutom att de bör ha rätt till det.
Och det är väl av samma skäl som vi måste låsa våra cyklar. (För har vi rätt att ta hojar som är olåsta? Bara för att vi kan?)

Men jag kanske tänker fel. Kanske har missat något. Och visst har jag väggar av glas. En och annan nedladdad låt. Snor en och en annan bild från internet till någon powerpointpres.

Och när jag satt där i kyrkans lokal och väntade smått otåligt på att kören skulla öva klart sin stämmer fastnar blicken på ena hörnet av det kopierade notpappret; "kopiering förbjuden".




Kommentarer:
Postat av: Wilhelm Blixt

Hallå David!

Gott att träffa er igår.

Jag råkade ramla in här på din blogg.

Kolla gärna in min.

Allt gott!

/Wilhelm, Bilda


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits