Telemark

Inte långtifrån stugan vid sjön Mösvatn i Fylket Telemark bombades under andra världskriget fabriken där tungt vatten tillverkades. Den stora vattenkraftanläggningen har torrlagt fåran som skär igenom den lilla staden Rjukan, som ligger inklämd mellan två sluttningar, i en dalgång, nedanför fjället Gaustablick. Har jag någonsin skurit mig igenom storslalomskären med en sådan vy framför mig? Tror inte det.

Vid Mösvatn var det vinter, det var snöstorm och kollonnkörning över Hardangevidda. Det här är vägar med vägbommar, för att de ska kunna stängas av vid oväder. Blåsten stängde alla liftar och höll de välbärgade fjällsemestrande norrbaggarna inomhus, i sina tjärade trähus. SUVarna var helt täckta i snödrivor. Men blåsten gick över och öppnade landskapet. Några minusgrader. Nysnö och färskt spårade längdspår - perfekt före. De nya röda atomicskidorna forsade fram. eller ja, i nerförsbackarna i alla fall. Ett litet tag, innan de låg som plockepinn någonstans ovanför snöytan där mitt huvud var nedkört.

Det finns vinter i världen. Man behöver inte åka långt från det smutsbruna Oslo och Drammen för att hitta den. Till och med i Västerås (som, har jag lärt mig nu, är sveriges femte stad) ligger det ett vitt potatismjöl mellan grässstråna och en flack eftermiddagssol lyser upp stora rummet i suburbvillan där mitt liv grundades.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits